Jak buduje się droga?

Polska jest krajem, który nie jest słynny z wysokiej jakości dróg. Jeśli jednak chodzi o ich budowanie, rodzime firmy zaliczają się do najznakomitszych fachowców w tej części Europy. Budowa drogi ekspresowej jest procesem zawiłym i zajmującym dużo czasu. Największej ilości czasu nie zajmuje jednak samo budowanie, a formalności z nim połączone. Tych spraw do uregulowania jest bardzo dużo – trzeba w pierwszej kolejności wyznaczyć przebieg drogi, później wykupić i dostosować teren, ogłosić przetarg i dopiero wtedy można zacząć proces samego budowania drogi. W związku z tak dużą ilością formalności do dopełnienia, ceny powstawania dróg krajowych są bardzo wysokie. Dużo łatwiej sprawa przedstawia się w wypadku dróg lokalnych i innych podobnych, które są znacznie krótsze.

autostrada

Autor: Doug Kerr
Źródło: http://www.flickr.com
Z czego robi się drogę?Zewnętrzną warstwę większej części dróg tworzą dwie warstwy asfaltu o zróżnicowanych właściwościach. Mieszanka wykorzystywana w budowaniu dróg służy jednak tylko jako materiał łączący kruszywa drogowe. Kruszywa te są prawdziwą nawierzchnią ulicy, powinny one spełniać szczegółowo sformułowane wymogi a ich mieszanka z asfaltem musi zachowywać optymalną konsystencję w wysokich temperaturach i być jednocześnie odporna na mrozy.

Masz ochotę dowiedzieć się więcej na opisywany wątek? To świetnie, ponieważ pod linkiem kleje poliolefinowe odnajdziesz fascynujące informacje, które Cię zaabsorbują.

Sam asfalt otrzymuje się jako produkt uboczny w procesie przerobu ropy naftowej, jego źródła są więc na tyle duże żeby zaspokoić zapotrzebowanie przemysłu drogowego na całym świecie. Podłoże pod drogę musi być też odpowiednio przystosowane i ubite, do tego również wykorzystuje się różnorodne kruszywa – sprawdź.

Proces powstawania drogiW pierwszej kolejności podłoże – nawierzchnia ekologiczna musi zostać bardzo skrupulatnie wyrównane. Robi się to z pomocą geodetów, oraz zaawansowanej aparatury geodezyjnej. Dopiero później można stworzyć podstawę pod ulicę, która powinna zostać odpowiednio utwardzona. Główną część stanowi najczęściej piasek oraz warstwa żwiru bądź drobnych kamieni. Dopiero na utwardzony i wyrównany podkład kładzie się nawierzchnię. Dawniej, w czasach komunistycznych dla zmniejszenia kosztów budowy dróg, jako nawierzchnię stosowano kruszywa do betonu. Nie są one jednak tak elastyczne jak asfalt, dlatego nie wytrzymują dużych zmian temperatur. Znane są przypadki pękania tego rodzaju nawierzchni w zimie, kiedy to zamrożona woda powoduje rozrywanie tworzywa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *