
Powietrze zawiera wilgoć, która niekiedy wpływa niekorzystnie na trwałość metalowych elementów układu. W trakcie sprężania powietrza, będąca w nim wilgoć zmienia stan skupienia skraplając się i osiada na elementach układu. By temu zapobiec, wykorzystuje się osuszacze sprężonego powietrza Dostępne są dwa rodzaje osuszaczy najczęściej używanym jest osuszacz chłodniczy. Zasada jego działania jest niezwykle prosta – ma on wytrącać wodę zawartą w powietrzu będącym w środku układu, przez zmianę jej stanu skupienia na stały. Inny, mniej nagminnie wykorzystywany typ tych urządzeń opiera się na elementach pochłaniających wilgoć i jest stosowany przy dużo większych ciśnieniach. Osuszacz jest nierzadko największą częścią systemu pneumatycznego, produkuje duże ilości wody którą należy regularnie wylewać.
Innym najgorszym wrogiem systemów pneumatycznych jest olej. W dużej liczbie miejsc układu jest on pomocny – ma bowiem ograniczyć tarcia elementów.
Jeżeli chcesz poczytać więcej, jest oryginalna publikacja o identycznej tematyce, jaką należy zobaczyć. To świetny moment zatem zrób to!
W innych częściach jest natomiast niepożądany. W układzie pneumatycznym olej przepływa wraz z wilgocią, taką mieszaninę wody z olejem nazywa się fachowo kondensatem.
Masz zamiar pogłębić swoją wiedzę na wybrany temat? Zapraszamy Cię zatem po inne wątki tutaj – kliknij w link i przejdź do następnej strony pełnej interesujących wpisów.
Spusty kondensatu mogą działać całkiem samodzielnie, zależnie od ilości kondensatu w układzie. W mniej skomplikowanych układach wykorzystuje się manualne spusty, wymagają one jednak bardzo regularnego obsługiwania. Kondensat jest bowiem niezwykle niebezpieczny dla niemal każdego elementu.